Karantenedagbok: Virkeligheten, drømmene og alt som er i mellom

Uke fire i karantene, min fjerde uke med hjemmekontor. Forrige fredag var det nøyaktig to år siden jeg startet i denne jobben, lite har forandret seg på to år, ei heller har jeg bedt om noen forandring inntil nylig. Lett er det å bli komfortabel med det forutsigbare, den trygge økonomien, stabiliteten, skummelt er det å ta steget ut i det ukjente.

Glede og motivasjon fant jeg i helgene, feriene, fritiden utenfor kontorlandskapet. I disse unntakstider finner jeg et lite glimt av glede i spaserturer, bøker, mat og vin.

“Jeg må dessverre gi deg et ultimatum”. Slik lød første av en rekke meldinger som tikket inn fra avdelingslederen min, på messenger-tjenesten som brukes innad i Airbus. Videre nevnte han ferieuka jeg hadde søkt om i mai i forbindelse med henting av gifteringer og kjøp av brudekjole, “du kan velge å beholde disse feriedagene uavhengig av om verden fortsatt er i karantene eller om du faktisk får reist”,

Jeg klarer ikke engang å gå med forlovelsesringen min lenger, så vondt gjør tanken på å aldri få kunne prøve brudekjoler i brudesalong sammen med min mor, en drøm jeg har hatt helt siden bardommen.

“Hvis ikke vil vi bli nødt til å kreve at du tar deg en uke fri i april i stedet”, fortsatte han. Halve sommerferien ville uansett ryke for oss alle.

Jeg valgte selvfølgelig å beholde ferieuka mi i mai, med et ørlite håp om lysere tider, en urealistisk tanke, men om jeg ikke gir håpet plass til å brenne, vil jeg slukne fullstendig. Gå opp i røyk. Når man ikke lenger har noe som helst å se frem til i hverdagen, lever man i det hele tatt da?

Et ørlite håp er alt som gjenstår, limet som holder meg fra å gå i stykker, i tusen biter, kroppen min er rustet til å tåle det meste, men mentalt er jeg skjør som porselen. Lederen spurte meg videre hvordan det stod til sånn ellers, jeg er fortsatt frisk, svarte jeg, standardsvaret jeg har gitt absolutt alle som har spurt hvordan det går med meg for tiden. Stort mer har jeg ikke å si.

De siste ukene har vært en berg-og-dalbane av følelser, selv tryggheten på arbeidsplassen er i ferd med å briste, der teamlederne daglig nevner dårligere økonomi og uklare visjoner for fremtiden. Spontant kunne jeg ha sagt opp jobben her og nå, hadde det ikke vært for at etterpåklokskapen garantert ville ha hentet meg inn igjen et par dager senere og fått meg til å innse at det å tisse i buksa for å holde varmen absolutt ikke er en god fremtidsplan.

Men fantasien løper likevel løpsk, hva annet har jeg å glede meg over enn dagdrømmene om en alternativ fremtid, en nær fremtid så urealistisk og absurd, en fremtid hvor jeg ikke behøver å bry meg om konsekvensene av mine handlinger, en fremtid hvor alt som finnes er nuet.

Jeg smiler lurt, der jeg visualiserer min siste dag på kontoret, med kake og brus, før jeg sender meg selv på kurs i webdesign for å kunne jobbe som frilanser ved siden av å leve det livet jeg virkelig ønsker meg.

Ferdig kurset, vil jeg pakke en stor ryggsekk og reise med tog til Tyskland hvor jeg vil gå på språkkurs i Berlin for å friske opp tyskkunnskapene mine i tre uker, gjerne med min samboer på slep.

I Berlin vil jeg leie en liten hybel i det livlige nabolaget Kreuzberg, ha piknik i den enorme parken Tempelhofer Feld, det nye livet gitt til den legendariske sentrumsflyplassen som fortsatt kan besøkes som museum ved foten av parken.

Videre ser jeg for meg at jeg reiser alene til Polen for å besøke byer jeg aldri har vært i tidligere, Poznań og Łódź, jeg vil utfolde meg kreativt, skrive og fotografere til krampen tar meg, pugge de eksisterende polskkunnskapene mine og tilegne meg nye. Det hele mens jeg livnærer meg på pierogi og placki.

Videre vil jeg ta tog sørover, Slovakia og Ungarn, kanskje også enda lenger sør før jeg vender nordover igjen, til Østerrike og Tsjekkia, tilbake til Tyskland og videre til Danmark, Sverige og til slutt en tur til Norge for å besøke venner og familie og fjorder og fjell, jeg vil handle bøker og spise skolebrød.

Målet med en slik tur ville vært å lære noe nytt fra hvert sted, nye kunnskaper, nye kunster, historie og matkultur, samt skrive fine skildringer fra hver eneste destinasjon. Opplevelsen kunne blitt en roman. Eller flere. Isolasjonen har fått meg til å virkelig verdsette hvert eneste lille minne som blir skapt, både alene og i fellesskap, i nærmiljøet og på reisefot. Alt det andre, alt hva jeg eier, betyr svært lite i det store bildet.

Jeg dagdrømmer meg ihjel, der jeg tenker på utsikten fra togvinduer og mennesker som snakker språk jeg ikke forstår, jeg drømmer om klamme joggesko og små leiligheter i gamle bygårder, om planer som blir erstattet med nye på grunn av dårlig vær, og kaffe som smaker annerledes enn hva jeg er vandt til.

Fint er det å late som at dette kunne vært meg og mitt. En naiv tanke, en søt og virkelighetsfjern drøm.

Rosebusk

Coronakarantene, dag 21.

Søndag. For tredje dag på rad tok jeg meg en liten spasertur gjennom nabogatene, med min aller siste attestation de déplacement dérogatoire i lomma, neste dag ville disse bli tilgjengelige for nedlasting på mobil, med QR-kode i stedet for signatur.

Blomst gjerde

Jeg forvillet meg nok en gang inn i en cul-de-sac, full av sjarmerende hus med små hageflekker rike på fargerike blomster og duften av vår. Fuglekvitter og summende bier, naturen synger fra tidlig morgen til sent på kveld, ikke lenger overdøvet av de mange flyene som tidligere pleide å suse forbi med all sin kraft.

Oransje blomster

Sent på ettermiddagen hadde vi planlagt å grille på balkongen, begge hadde vi gledet oss til årets første barbecue. Sterke vindkast satte dessverre en stopper for vår lille plan, pølsene stekte vi derfor på panne, potetsalat hadde jeg allerede laget dagen i forveien. Han skjenket rosévin i to glass, en forfriskende vin som nytes best ute i solskinn, nå nøt vi den foran TV-skjermen, en reportasje om franskmenn som bor i Kuwait. “Denne har vi allerede sett tidligere”, påstod Julien, han blandet med en reportasje om franskmenn i Oman.

Coronakarantene, dag 22.

Mandag. Jeg våknet tidlig, tre timer før starten på ukas første arbeidsdag og uke fire i karantene. Jeg ålte meg inn i den lysegrå treningstightsen som aldri brukes til trening og en stor lavendelfarget genser. Klokka var halv åtte, bakeriene åpnet rundt sju, kanskje også enda tidligere. En fin overraskelse ville det bli for min kjære å våkne opp til et frokostbord dekket med ferske bakervarer. En flott brioche ble dagens utvalgte bakst, jeg skar den i tykke skiver som jeg nøt med påsmurt nøttepålegg.

Brioche

Min kjære har begynt å jobbe igjen, utstyrt med maske og hansker på produksjonsområdet til A350-flyene. Det gledet meg å være hjemme alene i seks timer, selv om fire av disse bestod av hjemmekontor. Jeg benyttet anledningen til å lytte til høy musikk og synge for full hals uten å få klager fra en irritert samboer som mener at jeg synger som ei kråke.

Dagens bilde fra mobilgalleriet:

Toulouse utsikt
En ettermiddag sent på høsten, sola var i ferd med å gå ned. Etter en fredelig spasertur i sentrum, skulle jeg vende tilbake til nabolaget Saint-Cyprien for å spise sushi med min kjære. Like før jeg krysset Pont Saint Pierre, knipset jeg bilder av solas siste glimt.