Godhjertede mennesker og julemarked ved Charlottenburg-slottet

Torsdag og retur til Berlin, denne gang med reserverte plasser på toget, ikke ville vi lenger måtte sitte på gangen sammen med sykler og barnevogner like foran døra til toalettet. Denne gang reiste vi på første klasse, med te og kaffe, med fin utsikt, med stikkontakt og USB-inngang ved setet.

Vel fremme ved Berlin Hauptbahnhof tok vi metro til Tiergarten hvor vi deretter spaserte de siste fem-hundre meterne som førte oss til leilighetene hvor vi skulle bo de neste tre nettene, i samme nabolag som vårt forrige overnattingssted Holiday Inn, i nærheten av julemarkedet ved Kaiser Wilhelm-kirken, nabolaget hvor vi startet denne julefesten av en Tysklandstur og vårt opphold i Berlin.

Leilighetene ble reservert av min kommende svigermor. To hybelleiligheter i en falleferdig betongkloss av en bygning, en real flashback tilbake til min norsk-polske barndom og mange av de dystre industribyene jeg har feriert i sammen med mine foreldre, der vi år etter år reiste på biltur gjennom hele Tyskland og Polen uten dagens teknologi med TripAdvisor og booking-nettsteder eller noen form for garanti for en god natts søvn.

Selv om blokka sannsynligvis ble bygget under den kalde krigen og ikke har blitt pusset opp siden, fikk vi oss i det minste en dobbeltseng med noenlunde rent sengetøy, et bad med en fungerende dusj (og hull i veggen), og et kjøkken med kjøleskap. At bygningen hadde heis var også et stort pluss, selv om heisen var trang, illeluktende og laget knirkelyder.

Lenge ble vi ikke værende på våre to hybler før vi dro ut igjen for å få et gjensyn med det flotte julemarkedet ved Charlottenburg-slottet, et av hovedstadens flotte landemerker bygget i italiensk barokkstil på slutten av 1600-tallet.

Gulasj med schupfnudeln og tyttebær, som vanlig fordelt på oss fire, kveldens første smakebit. Selv før vi i det hele tatt rakk å komme oss til gløggbaren for å kjøpe noe varmt å drikke, måtte det være for å slukke tørsten eller for å varme hendene.

Gulasj

De definitivt søteste julekoppene fant vi på nettopp dette markedet, hvite og røde små støvler, min inneholdt kakao med peppermynte, mine reisefølger nøt hver sin varme kirsebærpunsj, en felles favoritt for dem alle tre.

En siste godbit, en pikant flammenküche med spekeskinke, tomat og jalapeño, før vi etter hvert dro videre for å besøke venner av familien til Julien, en lang metrotur og en kort busstur ledet oss til deres koselige lille hjem på utkanten av Vest-Berlin.

Flammenkuche

En familie på sju, hvor alle bor sammen i en tre-roms leilighet på femti kvadratmeter, jeg rakte frem hånda for å hilse på hver og én av dem, alle gav de meg en varm god klem i stedet. To av dem snakket engelsk, resten kommuniserte kun på tysk, nok en anledning til å friske opp tyskkunnskapene fra ungdomsskolen.

I flere timer ble vi sittende rundt spisebordet i stua, vi pratet og lo og drakk flere kopper te. Den midterste i søskenflokken, ei jente på seksten, lot meg smake ulike sorter te fra hennes enorme kolleksjon, de fleste av dem var teposer av det tyske merket Teekanne. Strawberry Cheesecake, Blueberry Muffin, Caramel Apple Pie, dette er den beste teen jeg noen gang har smakt, utbrøt jeg etter hver tekopp jeg fikk servert.

Historiefortelling på engelsk, tysk og fransk, vi oversatte oss i mellom for å inkludere absolutt alle i samtalen. Lenge er det siden jeg har vært hjemme hos noen jeg ikke kjenner og fått så mye varme tilbake. Denne velkomsten, dette samholdet, ingen kjølig distanse, ingen overfladiske spørsmål, bare kjærlighet og genuine smil.

Tiden var etter hvert inne for å dra tilbake til leilighetene, den snille faren i hjemmet tilbød å kjøre oss hjem. Der jeg ved det lille inngangspartiet stod og knyttet skolisser og surret skjerfet rundt halsen, kom sekstenåringen mot meg med et lurt smil, hennes hender skjult bak ryggen. Hun strakk ut hendene og ga meg en liten pose, en gave, til meg. Strawberry cheesecake, blueberry muffin, caramel apple pie, seks eller sju teposer pakket inn i en liten plastpose.

Jeg forstod at du likte dem, sa hun. En liten gest som betyr så mye, jeg ble rørt og ga henne ikke bare én, men to store klemmer. Tusen takk, jublet jeg, med blanke øyne.