Oppsummering av mitt 2017

Kom, Januar og lysere tider. Stig på, og blås bort all den negative energien som la seg over 2017 og eglet seg inn på meg, der den hvisket “du må ikke komme her og tro at dette året skal gå like brillefint som året i forveien”. Fordi, ja, år 2016 var virkelig toppen av toppen.

Nå kan jeg ikke påstå at 2017 var et tvers gjennom dårlig år, fylt med intet annet enn nedturer og skuffelser. For det var det jo aldeles ikke. Jeg har jo faktisk opplevd utrolig mye spennende….innimellom alle utfordringene, og alt det andre som har hendt.

Problemet er vel heller at 2015 og 2016 rett og slett kanskje var for bra? Til en så stor grad at høyere krefter mente det var på tide å gi meg en liten realitetssjekk?

At jeg har lært meg en ting og to om hva som virkelig betyr noe her i livet, det er soleklart. At jeg fortsatt har en lang vei å gå og mye igjen å lære, ja, det er også sikkert og visst.

Mitt 2017, Godt Oppsummert

Januar… var måneden da jeg reiste på kurs for å skolere meg i digital markedsføring i Marokko i Nord-Afrika. Jeg lærte meg mye nyttig både på kurset og utenfor…som å prute på markedene i Essaouira og Marrakech, og lære meg et par gloser på Arabisk. Noen uker senere dro jeg på ferie med svigerforeldrene mine og kjæresten min til Panama i Sentral-Amerika.  På Bocas del Toro i Panama, ble jeg sint og opprørt over å se turister ta opp sjøstjerner fra vannet for å posere for selfies sammen med dem (og dermed drepe de stakkars panikkslagne sjøstjernene), og jeg ble fascinert da jeg så dovendyr kose seg i trærne mens vi var på guidet tur i jungelen. For første gang i mitt liv smakte jeg dessuten kakao frukt (i samme jungel)!

palmtrees

Februar… var måneden da jeg var syk med konstant oppkast og diaré døgnet rundt i tre-fire uker. Til tross for dårlig helse, kansellerte jeg ikke den planlagte turen til Spanias hovedstad Madrid – og heller ikke food tour‘en som vi hadde meldt oss på. Vi smakte deilige spanske spesialiteter (og vin) og lærte mye spennende om den spanske matkulturens historie.

cocktails

Mars… var måneden da jeg tok toget til Tyskland for å tilbringe tid sammen med mamma i den lille byen Kassel, og tid for meg selv i byen Karlsruhe. Reisebloggen min ble sponset av turistinformasjonen i Karlsruhe og jeg fikk dermed besøke dyrehagen og ta trikken uten at det kostet meg noe som helst.

rød panda

April… var måneden da jeg fikk sponset både pizza, bagels og iskrem – denne gang, takket være instagramkontoen min. Jeg fikk en liten smakebit på hvordan det må føles å leve av å være en såkalt influencer. Det er jo trivelig det – på hobbybasis, vel å merke!

bagelcorner

Mai… var måneden da jeg ble ranet på toget i Paris og deretter fikk brukskontoen tappet. Mai var også måneden da jeg fylte år. Det store tallet jeg hadde gruet meg til så utrolig lenge: 30. Ikke lenger medlem av tjue-klubben. Ikke lenger ung nok til å slippe unna med tull og tøys. Nå var det på tide å bli voksen. Min siste uke som tjue-og-noe ble brukt til å reise alene. Først til Toulouse (som jeg nå har flyttet til), deretter Narbonne (fransk by kjent for sin fantastiske vin), videre til blomsterfestivalen i Girona i Spania, og til slutt til Pisa i Italia. Det store 30 ble deretter feiret i Amsterdam, som del av en spennende biltur sammen med kjæresten fra by til by i Nederland. I tillegg tok vi oss en liten tur innom Ghent i Belgia!

amsterdam

Juni… var måneden da vi dro på Download-festivalen i Paris for andre år på rad. Herlig musikk, utepils, olashorts og t-skjorte, Dr. Martens, solbriller og caps. Jeg fikk oppleve å se band som jeg har vokst opp med å lytte til. Låter jeg har sunget til, danset til, grått til. Noen har hjulpet meg gjennom ensomhet, andre gjennom kjærlighetssorg. Følelsesladd, sang jeg for full hals. Åh, så deilig det er med musikkfestival!

festivalmoro

Juli… var måneden da jeg og kjæresten egentlig skulle hjem på besøk til Norge, til familien min, til vennene mine. I stedet ble min kjære hasteinnlagt på sykehus, turen ble kansellert og hverken flybilletter, utflukter eller to netters hotellopphold i Bergen ble refundert. Forsikring, nei, det hadde vi ikke. Heldigvis kom mamma for å besøke meg i Frankrike (så snart min kjære var utskrevet og på bedrings vei), og trøstet meg med en hyggelig langhelg sammen med henne og hennes venninne, i de nydelige byene Strasbourg og Colmar.

colmar

August… var måneden da foreldrene mine kom for å besøke meg og kjæresten min. Vi leide et feriehus sammen i Normandie, og besøkte mange fine småbyer….og samtidig kranglet mamma og jeg så høylytt og så grusomt at kjæresten ble skremt og ville dra hjem. Dette hadde han vært vitne til, tidligere. Den gang i Berlin. Er det noe jeg har lært som voksen, så er det at mamma og jeg ikke kan feriere sammen mer enn 2-3 døgn før idyllen forsvinner. August var også måneden da jeg reiste til London for å besøke venninna mi som bor der. En siste gang, før hun endelig flytter tilbake til Frankrike!

normandie

September… var måneden da jeg dro på utdrikningslag i Milano, og deretter til de franske Alpene for å feire bryllupet til det heldige paret. For første gang så jeg Mont Blanc. For tredje gang var jeg i bryllup. Og nok en gang, dagdrømmet jeg om mitt eget, fremtidige bryllup…når enn det kommer til å finne sted!

bryllup

Oktober… var måneden da vi sa opp leiligheten, jobb og livet i Paris – og begynte å se fremover mot vårt nye liv i Sør-Frankrike. Alt gikk ikke på skinner. Kjæresten fikk ikke den jobben han trodde han hadde blitt lovet. Og vi…vi stod uten bosted, uten jobb, og med midlertidig opphold hos svigers – mens CV’ene våre ble sendt i hytt og pine, fra arbeidsgiver til arbeidsgiver, med et håp om å endelig få komme i gang med våre prosjekter.

toulouse

November… var måneden da vi pendlet frem og tilbake, mellom huset til svigers (utenfor Paris) og forskjellige Airbnb-leiligheter i Toulouse. Jobbintervju og visninger, bekymringsfulle og med frykt for det ukjente…med fingrene krysset og fortsatt like håpefulle, både han og jeg. Og jobb, ja, det fikk jeg. Leilighet, det fikk vi også!

toulouse by

Desember… var måneden som avsluttet dette spennende året. Julefeiring i Pyreneene, dagstur til Andorra, dagstur til Gaillac og helgtur til Barcelona i Spania. Jeg fikk se snøkledde fjell på skistasjoner den ene uka, og drakk sangria på uterestaurant den neste. Det eneste som kunne gjort denne juleferien enda bedre, var om foreldrene mine kunne være der sammen med meg!

Nå, etter å ha skrevet denne oppsummeringen og mimret tilbake til året som har gått, så undrer jeg…hvorfor så jeg egentlig på dette som et negativt år?

Ja, jeg har vært syk. Ja, jeg ble ranet. Ja, kjæresten min ble hasteinnlagt på sykehus. Ja, jeg har hatt mine familieproblemer og krangler. Ja, det har gått ett år siden jeg var hjemme i Norge, og ja, jeg savner hjemlandet mitt helt vanvittig mye.

Men, jeg ble jo frisk igjen. Kjæresten min ble operert, og er også frisk igjen. Bankkort, lommebok og alle dokumenter har blitt erstattet med nye. Familieproblemer kommer og går. Og Norge, ja, mitt kjære Norge – i Mars kommer jeg hjem på besøk!